Voorruit afgekeurd? Wist je dat de controle op de autoruit strenger is geworden.

22 februari 2019

Sinds december 2018 merkten we een verandering op. Steeds meer klanten benaderden ons voor een offerte voor een nieuwe autoruit omdat hun wagen werd afgekeurd wegens schade aan de voorruit. Toch was diezelfde barst, scheur, kras of ster het jaar voordien of zelfs voor meerdere jaren geen reden tot afkeuring. Maar waarom nu opeens wel ?


WIJ ZOCHTEN HET VOOR JE UIT.
Sinds 17 december 2018 ging een nieuwe Europese regel van kracht inzake verkeersveiligheid, want Europa wil tussen 2011 en 2020 het aantal verkeersdoden halveren. Maar wat heeft dit te maken met de technische controle van een autoruit? Wel we leggen het je uit. Tot voor kort hield men tijdens de keuring van de voorruit rekening met het ‘direct gezichtsveld’ van de bestuurder. Dit was het vlak tussen de onderkant van de zonneklep, de bovenkant van het stuur, het midden van de ruit en links nam men uiterste punt van de ruitenwisser. Schade binnen dit gebied kon leiden tot afkeuring.

TOT VOOR KORT DUS..
Want het ‘directe gezichtsveld’ werd vervangen door ‘het schoonmaakgebied van de ruitenwissers’. Vanaf nu kan elke schade die binnen het schoonmaakgebied van de ruitenwissers valt een reden tot afkeuring betekenen. Meten is de boodschap! Heb je een barst, scheur of kras binnen dit gebied van de voorruit, dan mag deze niet groter zijn dan 10 cm. Gaat het om een sterretje of steenslag, controleer dan of het niet groter is dan 2 cm.

CONCLUSIE
Voldoet de schade aan je autoruit niet aan de voorschriften van de autokeuring dan is de kans groot dat je wagen moet voorgereden worden voor een herkeuring.Dus laat je niet verrassen door die barst in je voorruit, maar laat op tijd je voorruit herstellen.

VRAAG HIER VRIJBLIJVEND EEN OFFERTE AAN.

Vorig artikel